tisdag 11 juni 2013

Segling runt Irlands västkust

På lördagsmorgonen  den 8 juni kl 7 lämnar vi KnightstownValentia Island för vidare segling norrut. Det är soligt och vindstilla så vi kör för motor förbi Blasket Island. Under dagen blir det huvudsakligen motorgång med segel för att få lite ”hjälpfart”. Vi passerar en del häftiga klippor utmed kusten. 



Delfiner i massor ser vi vid olika tillfällen under dagen, så många har vi inte sett hittills under vår segling. Havet verkar krylla av dem. Lennart passar på att filma och får med några bra hopp.


Det dis som legat ute till havs luckras upp under dagen närmast kusten och den blå himlen visar sig igen. Ett tag är det så varmt att vi kan ligga och sola oss. Eftersom havet är lugnt kan Lennart gå ner och steka pannkaka. Med bacon och sylt till blir det en perfekt lunch!

Kl 19.40 på kvällen har vi lätt vind ca 3,5 m/s och ändå gör vi 4,5 knop. Vi skulle behöva mer vind så att vi kan hålla en hastighet på minst 5 knop. Vi har beräknat att segla 300 distans på 2½ dygn för sedan kommer det att blåsa mycket och då vill vi helst vara i hamn.

Fin solnedgång 


Natten mot söndagen blir lugn med motorgång. På Birgits morgonpass kl 4.00 börjar det ljusna på horisonten och konturerna av öarna kan anas i morgondiset. Utdrag ur dagboken: ”Strax före kl. 7 hör jag ett flåsljud och vänder mig om för att konstatera att vi har en val på ca 25 meters avstånd från båten. Jag rusar ner till Lennart som kommer upp för att se den svarta ryggen. Det är nog en mindre sorts val, ca 5 meter av ryggen kan ses över vattenytan innan den dyker ner i vattnet igen och försvinner. Vilken upplevelse, så nära båten!! ”

Vid 8-tiden får vi äntligen vind och kan hissa gennakern. Det blåser 4-6 m/s och efter ett tag får vi god fart ända upp till 7 knop, men då har vi också 1 knops medström. Vi passerar Black Rock med fyren ca 10.30.


Black Rock

 Kusten här består av öar med omväxlande höga och låga berg utan träd verkar det som. Efter ett tag ser vi faktiskt en segelbåt som verkar kryssa söderut. Kul att se att någon annan vill (vågar?) segla längs denna karga och ödsliga kust. Det är närmast tomt på havet förutom någon enstaka fiskebåt eller lastfartyg.


 Kl 11 har vi 171 sjömil kvar till slutdestinationen Ballycastle. Vi har en reservplan också nämligen att gå in vid Lough Swilly och ankra där i en vik om vi inte hinner fram i tid.

Efter några timmars segling tar vinden slut och Lennart ska starta motorn men den vill inte starta. Vad är det för fel nu då? Lennart går ner och kontrollerar motorn medan Birgit skotar gennakern och styr för hand så att vi inte ska hamna på ett grundområde i närheten. Det visar sig att bränslefiltret är igenslammat och måste bytas ut. Efter en hel del arbete byts filtret ut och vi kan efter några försök starta motorn igen. Skönt!!
Växelvis motorgång och segling under dagen. Helst vill vi inte köra mer motor eftersom vi ska spara på dieseln. Efter ett nytt hopplöst försök med segling fyller vi på en dunk diesel till. Det var den tredje dunken på två dagar. Nu har vi två fulla 20 liters dunkar kvar samt det som vi har i dieseltanken.
Till middagen blir det ravioli på burk!


På kvällen hopar sig tunga regnmoln runt omkring oss. Ska det bli regn månntro? Tjugofyratimmarsprognosen för norra delen säger vindstyrkor upp till ca 12m/s. Hoppas att vi kommer att hinna till ankringsplatsen innan det blåser upp. Kl 21.45 har vi 74 sjömil kvar till vårt ankringsställe.
På kvällen kommer vinden från sydost och ger efter en kort stund 10m/s. Vi får halvvind och seglar med enbart focken under natten med god fart.


måndagsmorgonen är vinden ganska svag nära land där vi seglar förbi. Vi kör motor en stund och hissar sedan storseglet. På förmiddagen seglar vi med god fart till vår tänkta ankringsplats Lough Swilly. Väl där märker vi att själva ankringsplatsen ligger öppet utan vidare skydd så vi bestämmer oss för att fortsätta seglingen. Nu blåser det 12- 13m/s och storseglet är revat. Vid Malin Head får vi kryssa.



Första timmen går det bra eftersom vi har lite medström men sedan vänder strömmen så vi får både vinden och strömmen mot oss. På fyra timmar har vi endast kommit 4 sjömil framåt!! Det känns lite hopplöst!! Men det är bara att hålla ut och vänta tills strömmen vänder vilket den gör vid 19 –tiden. Slutligen kommer vi fram till Portrush på Nordirland kl. 21.30. Här finns en liten skyddad hamn där vi kan ligga vid en flytbrygga. Äntligen i hamn igen! Vi är mycket trötta och hungriga efter dagens segling. Tyvärr har vi ingen middagsmat kvar så hamnkaptenen erbjuder oss skjuts till affären. Vilken gentleman! Efter en halvtimme kommer Lennart tillbaka med hämtpizza som vi äter med god aptit. Bättre service har vi inte fått i någon hamn!.

Portrush skyddade hamn

 Irriga hälsningar från Irland.

Birgit och Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar