På lördagsmorgonen den 8 juni kl 7 lämnar vi Knightstown på Valentia
Island för vidare segling norrut. Det är soligt och vindstilla så vi kör
för motor förbi Blasket Island. Under
dagen blir det huvudsakligen motorgång med segel för att få lite ”hjälpfart”.
Vi passerar en del häftiga klippor utmed kusten.
Delfiner i massor ser vi vid
olika tillfällen under dagen, så många har vi inte sett hittills under vår
segling. Havet verkar krylla av dem. Lennart passar på att filma och får med
några bra hopp.
Det dis som
legat ute till havs luckras upp under dagen närmast kusten och den blå himlen
visar sig igen. Ett tag är det så varmt att vi kan ligga och sola oss. Eftersom
havet är lugnt kan Lennart gå ner och steka pannkaka. Med bacon och sylt till
blir det en perfekt lunch!
Kl 19.40 på
kvällen har vi lätt vind ca 3,5 m/s och ändå gör vi 4,5 knop. Vi skulle behöva
mer vind så att vi kan hålla en hastighet på minst 5 knop. Vi har beräknat att
segla 300 distans på 2½ dygn för sedan kommer det att blåsa mycket och då vill
vi helst vara i hamn.
Fin solnedgång |
Natten mot söndagen blir lugn med motorgång. På
Birgits morgonpass kl 4.00 börjar det ljusna på horisonten och konturerna av
öarna kan anas i morgondiset. Utdrag ur dagboken: ”Strax före kl. 7 hör jag ett
flåsljud och vänder mig om för att konstatera att vi har en val på ca 25 meters
avstånd från båten. Jag rusar ner till Lennart som kommer upp för att se den
svarta ryggen. Det är nog en mindre sorts val, ca 5 meter av ryggen kan ses
över vattenytan innan den dyker ner i vattnet igen och försvinner. Vilken
upplevelse, så nära båten!! ”
Vid 8-tiden
får vi äntligen vind och kan hissa gennakern. Det blåser 4-6 m/s och efter ett
tag får vi god fart ända upp till 7 knop, men då har vi också 1 knops medström.
Vi passerar Black Rock med fyren ca
10.30.
Black Rock |
Kusten här består av öar med omväxlande höga och låga berg utan träd
verkar det som. Efter ett tag ser vi faktiskt en segelbåt som verkar kryssa
söderut. Kul att se att någon annan vill (vågar?) segla längs denna karga och
ödsliga kust. Det är närmast tomt på havet förutom någon enstaka fiskebåt eller
lastfartyg.
Kl 11 har vi 171 sjömil kvar till slutdestinationen Ballycastle. Vi har en reservplan också
nämligen att gå in vid Lough Swilly
och ankra där i en vik om vi inte hinner fram i tid.
Efter några
timmars segling tar vinden slut och Lennart ska starta motorn men den vill inte
starta. Vad är det för fel nu då? Lennart går ner och kontrollerar motorn medan
Birgit skotar gennakern och styr för hand så att vi inte ska hamna på ett
grundområde i närheten. Det visar sig att bränslefiltret är igenslammat och
måste bytas ut. Efter en hel del arbete byts filtret ut och vi kan efter några
försök starta motorn igen. Skönt!!
Växelvis
motorgång och segling under dagen. Helst vill vi inte köra mer motor eftersom
vi ska spara på dieseln. Efter ett nytt hopplöst försök med segling fyller vi
på en dunk diesel till. Det var den tredje dunken på två dagar. Nu har vi två
fulla 20 liters dunkar kvar samt det som vi har i dieseltanken.
Till middagen blir det ravioli på burk!
På kvällen
hopar sig tunga regnmoln runt omkring oss. Ska det bli regn månntro? Tjugofyratimmarsprognosen
för norra delen säger vindstyrkor upp till ca 12m/s. Hoppas att vi kommer att
hinna till ankringsplatsen innan det blåser upp. Kl 21.45 har vi 74 sjömil kvar
till vårt ankringsställe.
På kvällen
kommer vinden från sydost och ger efter en kort stund 10m/s. Vi får halvvind
och seglar med enbart focken under natten med god fart.
På måndagsmorgonen är vinden ganska svag
nära land där vi seglar förbi. Vi kör motor en stund och hissar sedan
storseglet. På förmiddagen seglar vi med god fart till vår tänkta ankringsplats
Lough Swilly. Väl där märker vi att
själva ankringsplatsen ligger öppet utan vidare skydd så vi bestämmer oss för att
fortsätta seglingen. Nu blåser det 12- 13m/s och storseglet är revat. Vid Malin
Head får vi kryssa.
Första timmen går det bra eftersom vi har lite medström men
sedan vänder strömmen så vi får både vinden och strömmen mot oss. På fyra
timmar har vi endast kommit 4 sjömil framåt!! Det känns lite hopplöst!! Men det
är bara att hålla ut och vänta tills strömmen vänder vilket den gör vid 19 –tiden.
Slutligen kommer vi fram till Portrush
på Nordirland kl. 21.30. Här finns en liten skyddad hamn där vi kan ligga vid en flytbrygga. Äntligen i hamn igen! Vi är mycket trötta och hungriga efter dagens segling.
Tyvärr har vi ingen middagsmat kvar så hamnkaptenen erbjuder oss skjuts till
affären. Vilken gentleman! Efter en halvtimme kommer Lennart tillbaka med hämtpizza som vi äter
med god aptit. Bättre service har vi inte fått i någon hamn!.
Portrush skyddade hamn |
Irriga hälsningar från Irland.
Birgit och Lennart
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar