lördag 15 juni 2013

Port Ellen, Islay och Crinan

Torsdag den 13 juni - Lördagen den 15 juni


Idag ska vi segla ca 30 sjömil från Portrush till Port Ellen på ön Islay. Vi lämnar hamnen vid 9- tiden på morgonen efter att ha fyllt två dunkar med diesel. När vi kommit en bit utanför kusten är vinden svag 4-5m/s. Regnmolnen hopar sig och vi får lite regn på oss under överfarten.


Vinden ligger på 4-8 m/s väst och vi gör 5-6 knop. Innan vi kommer till hamnen börjar det regna. Strax innan har vi rullat in gennakern och tagit ner storseglet

Islay

.Vid flytbryggan ligger många båtar och några tyskar hjälper oss att förtöja. På eftermiddagen handlar vi på Spar som vi känner sedan tidigare.


 De har ett ganska bra utbud av varor, det viktigaste man behöver. Vi tar en promenad i byn senare på kvällen och kan konstatera att det finns två hotell och några Bed and Breakfast. Bredvid pontonen där vi ligger finns en färjeterminal och fiskehamn med några fiskebåtar. För gästande båtar finns det ca 20 platser. 


På fredagsförmiddagen tar vi en cykeltur på några kilometer till ett destilleri, Laphroaig. Vi får en guidad tur där vi får veta det mesta om hur man framställer whisky. Naturligtvis måste vi köpa med oss lite whisky också.



Efter lunch är det dags att segla vidare norrut. Vädret ser ut att bli regnigt. Från hamnen går vi ut för motor förbi grundområdena rakt mot vågorna så det är lite skumpigt den första sträckan. Sedan rullar vi ut focken och efter att ha fallit av kan vi också hissa storseglet.



 De mörka moln som tornat upp sig bakom oss drar in över hamnen i Port Ellen så vi slipper i alla fall undan det regnvädret men får en mindre regnskur på oss. Efter ett tag tittar solen fram och vinden avtar vilket gör att vi "bara" seglar i 5½ knops fart. Vi kommer troligtvis inte hinna gå ut och äta på puben i Crinan Canal, vår destination denna dag. Visserligen ska vi få medström men den är bara 0.6 knop enligt navigatorn.



Efter kl 16 ökar vinden och vi får rulla in gennakern. Vi gör bra fart genom vattnet och ännu snabbare över grund. Medströmmen är nu över 2 knop och vi beräknas komma fram kl. 18.15. Vi rusar fram i 8-10 knops fart. Vindstyrkan ökar nu till 13-15m/s och vi revar focken samtidigt som vi slackar på storskotet så mycket som det går. Vinden vill inte ge sig och ökar nu till 16-18 m/s i byarna och vi måste ta ner seglen snart men det finns inget lämpligt ställe att göra det på. Lennart sätter kursen in mot land och efter ett tag får vi mindre vind. Birgit styr upp mot vinden så att Lennart kan ta ner storseglet och sedan får autopiloten styra medan vi hjälps åt att beslå seglet. Vi är nu nästan framme vid slussarna i Crinan Canal.



 Vi går sedan in i slussen och slussvakterna hjälper oss med tamparna. I hamnbassängen får vi en skyddad plats att ligga vid. Det blir sedan middag ute men inte vid någon pub utan en restaurang, Seafood Bar där de har olika rätter att välja bland. Under natten växlade vinden riktning flera gånger medan lågtrycksfronterna passerade och regnet flödade.



Idag på eftermiddagen seglar vi den sista sträckan till Oban (24 sjömil) och skall där möta Pelle Lalin som kommer på söndagskvällen. Han skall följa med genom Caledonian Canal fram till midsommar.

Skott's båt från Glasgow som också skall till Oban.


Det är lätta vindar och våran koll på tidvattenströmmar gör det enkelt att passera sunden fram till Oban dit vi kommer kl 18:30. Till början är det några regnstänk men det klarnar upp efter hand och när vi når Oban är det strålande solsken.

Fyr vid ett sund söder om Isle of Mull.

Kerrera Island utanför Oban


Oban


Vi seglar också straxt intill det ökända sundet Corrywrecken där strömmarna kan överstiga 10 knop och 'eddies' (motströmmar invid land) är nästan lika kraftiga vilket kan skapa malströmmar som lätt fångar en mindre båt.

En segelbåt närmar sig Corrywrecken


Hälsningar

Lennart och Birgit


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar